Datum objave: 17. travnja 2020.
Kategorija: Stručni članci

Nastava na daljinu s učenicima s višestrukim teškoćama u razvoju

Marta Prohaska, Tajana Tolić

Svjesni smo činjenice da u procesu poučavanja učenika s višestrukim teškoćama u razvoju stručnjaci koriste različite alate (prilagodba strategija poučavanja, komunikacijska podrška, primjereni način prenošenja uputa za rad i nastavnih sadržaja, prilagođena nastavna sredstva i materijali za rad, individualizirani odgojno-obrazovni program i slično), kako bi nastavni proces učinili uspješnijim i svakom učeniku, bez obzira na teškoće, pružili primjereni program obrazovanja.

Osnovni cilj za svakog učenika je postići uspjeh u obrazovnom radu i razvijanje kompetencija za aktivnosti svakodnevnog života u cilju osamostaljivanja i uključivanja u društvo kao ravnopravnog člana društvene zajednice. Zaokruženi odgojno – obrazovni proces provodi se kroz individualizirane odgojno-obrazovne programe s roditeljima i učenicima uz stručno vođenje edukacijskih rehabilitatora.

Uzimajući u obzir sve navedeno, nastava na daljinu s učenicima s višestrukim teškoćama u razvoju predstavljala je veliki izazov – stručnjacima, roditeljima, te učenicima:

Riječ stručnjaka:
Sanja Soldan, učitelj edukacijski rehabilitator:
„Kad je odlučeno da se počinje s nastavom na daljinu, u početku sam se osjećala zbunjeno, pomalo i u strahu, što i kako će se sve realizirati. Posebno zato jer osim što radim u obrazovnoj ustanovi, imam i dvoje djece koji pohađaju osnovnu školu. U svemu tome, bilo je puno pitanja i nepoznanica. Vrlo brzo i po meni izrazito uspješno su nam dane sve upute i smjernice te smo krenuli s realizacijom. S roditeljima svojih učenika sam uspostavila svakodnevnu komunikaciju putem Viber grupe, WhatsApp aplikacije te s jednim roditeljem putem svakodnevnih telefonskih razgovora. Kreirala sam plan i zadatke koji će pratiti i podupirati individualne potrebe svakog od učenika u mojoj odgojno-obrazovnoj skupini. Pri kreiranju tih zadataka također sam se vodila mišlju da svi moji
učenici nemaju jednake uvjete vezano uz materijalnu situaciju, informatičku opremljenost i sl. Trudila sam se zadavati raznovrsne i zanimljive sadržaje koji bi učenike aktivirali i potaknuli na sudjelovanje u cjelokupnom obiteljskom životu. Kreirala sam zadatke koji obuhvaćaju različita nastavna sredstva te podrazumijevaju korištenje različitih sredstava kao što su slikovne aplikacije, video zapisi, pdf knjižice, dnevni vizualni raspored, poveznice na različite online sadržaje kao što su edukativne igre i slično. Nastava na daljinu se pokazala kao vrlo uspješna, povratne informacije od roditelja su pozitivne, učenici su vrijedni i marljivi i uz pomoć članova obitelji svakodnevno izvršavaju zadatke prateći upute koje im šaljem. Ono što nedostaje u svemu je naš međusobni svakodnevni kontakt „u živo“, druženje mojih učenika međusobno u našoj školi, provođenje zajedničkih aktivnosti, a posebno naši razredni rođendanski tulumi.“

Riječ roditelja:
Karolina Mihić, Domagojeva mama:
“Nastava na daljinu je ispunila moja očekivanja. Zadatke najlakše odrađujemo na način da pripremim zadaću: istočkam predložak ili djelomično nacrtam, ovisi o zadatku, a onda on napiše ili oboja. Također voli nacrtati nešto po svojoj volji i obojati. Isto tako su mu zanimljivi i video zadaci kada na ekranu vidi učiteljicu i čuje joj glas. U tom slučaju ja priredim zadatke prema uputi učiteljice, a on odrađuje uz video. Zadovoljni smo nastavom na daljinu. Samo što mu nedostaju prijatelji, druženje s njima, učiteljicom i asistenticom.”

Ankica Bat, Marinova mama:
“Moram priznati da sam se zabrinula kada sam dobila obavijest da će se nastavni program održavati na daljinu. Moj sin je dijete s posebnim potrebama i znam da je za rad s njim potrebna prije svega stručna osoba, uz puno strpljenja i razumijevanja. Kada sam počela dobivati zadatke i vidjela kako ih moj sin s veseljem ispunjava, oduševila sam se. Školski sadržaji koje dobiva su zanimljivi, dijete ih s lakoćom riješi i isčekuje svaki dan nove. Istina da mu nedostaju njegovi učitelji i prijatelji, svaki dan sve pozdravlja. Kao roditelj, želim reći da sam zadovoljna sa svim uputama i školskim sadržajima koje dobivam. Svi se zaista trude da upute i sadržaji budu poučni, zanimljivi i razumljivi i nama roditeljima. Zahvaljujem svima na strpljenju, razumijevanju i velikom trudu da nam olakšaju rad kod kuće s našom djecom. Lijep pozdrav svima!!!”

Riječ učenika:
Marino Bat, učenik trećeg razreda:
“Kod kuće sam i ne smijem u školu. Moje mi učiteljice fale, ali mi na mobitel šalju lijepe pjesme, cool priče sa slikama i crtiće koje volim. Volim crtati i pisati zadaće.”

Maja Paladinić, učenica četvrtog razreda:
„Nedostaju mi prijatelji i škola. Volim kada mi učiteljica pošalje zadatke crtanja i bojanja. Ne volim pisati slova iz hrvatskog jezika.“

Nastava na daljinu – tijek izvođenja
Izvođenje nastave na daljinu predstavlja izazov kako za učenika i učitelja, tako i za cijelu obitelj i ukućane. Potrebno je bilo uzeti u obzir različite otežavajuće okolnosti kao što su: materijalni uvjeti u kojima učenik živi, pribor i materijali koji su mu dostupni za rad, razina informatičke pismenosti roditelja i učenika i slično. Svjesni tih činjenica, trudili smo se svakodnevno pružati podršku roditeljima i učenicima kako bismo nastavni proces učinili dostupnijim, lakšim i kvalitetnijim u izvedbi. Posebna pozornost u pripremanju materijala stavljena je na primjerenu razinu podrške u skladu s individualiziranim odgojno-obrazovnim programima.

Suradnja s roditeljima i svakodnevno slanje zadataka učenicima odvija se mobilnim putem, telefonskim razgovorom, kroz Viber i Whatsapp aplikacije ili putem e-maila. Na taj način s roditeljima razmjenjujemo informacije o radu učenika, zadacima, funkcioniranju djeteta, zainteresiranosti za rad. Najmanje jednom tjedno organiziramo videokonferencije u aplikaciji ZOOM putem koje, osim sjednica, održavamo i roditeljske sastanke i druženje učenika međusobno. Često u radu koristimo aplikaciju LOOM za obradu nastavnih sadržaja ili poučavanje jer pruža mogućnost snimanja videa učitelja uz prezentacije i videomaterijale nastavnih sadržaja na zaslonu ekrana. Kako bismo učenicima učinili nastavni sadržaj što zanimljivijim kreiramo Power point prezentacije te osmišljavamo razne kvizove, osmosmjerke, križaljke uz pomoć jednostavnog alata WORDWALL. Za izradu nastavnih listića koristimo E – SFERU – inovativnu platformu za učenje i poučavanje u kojoj su nam dostupni udžbenici u digitalnom obliku i IZZY platformu koja sadrži razne multimedijske digitalne sadržaje koji upotpunjuju tiskane udžbenike. Sve sadržaje dodatno prilagođavamo, snimamo vlastite videouratke s demonstracijom izvođenja aktivnosti i primjerenom razinom podrške, kako bi učenicima svi sadržaji bili razumljiviji, te kako bi postigli zadovoljavajući uspjeh u učenju.

Učenicima se redovito prezentiraju videomaterijali uspješno odrađenih zadataka uz pohvale razrednika, što ima izrazito motivirajući učinak za daljnji rad. Tako smo ove godine u nastavi na daljinu uz pomoć računalnih alata, aplikacija i platformi proveli integrirani tjedan i obilježili Dan planeta Zemlje. U temu smo učenike uveli kratkim kvizom putem aplikacije Wordwall. Zatim su preko Looma dobili upute za rad na projektu sadnje biljke. Marljivo su pisali i crtali eko poruke. Zajedničkom videokonferencijom preko Zoom-a pokazali su svoje već isklijale biljke, divne likovne radove i recitirali naučenu pjesmu o majci Zemlji. Situacija u kojoj se nalazimo zahtjeva razumijevanje, zajednišvo i podršku. Ali zajedničkim snagama idemo hrabro dalje!

Vrednovanje i ocjenjivanje
Vrednovanje i ocjenjivanje učenika provodi se sukladno uputama Ministarstva znanosti i obrazovanja. U nastavnim predmetima provode se složeniji zadaci u obliku projekata, plakata i istraživačkih radova koje učenici, uz pomoć svojih roditelja, rješavaju prema uputama svojih učitelja. Aktivnost učenika vrednuje se putem diskusija, domaćih zadaća, povratnih informacija roditelja. Sadržaji koji se ocjenjuju pažljivo su planirani i vrednovani na temelju videouradaka, fotografija i usmenih povratnih informacija roditelja.
Cilj je da učenici zadrže sposobnosti, vještine i znanja koja su usvojili u dosadašnjem odgojno-obrazovnom procesu, da postanu samostalniji u učenju i svjesniji vlastite odgovornosti. Naglasak se svakako stavlja na dobrobit učenika i poticanje na učenje.

Rad i podrška stručnjaka
Strategije provedbe nastave na daljinu planiraju se i provode prema uputama Ministarstva znanosti i obrazovanja. Na platformi Yammer otvorena je virtualna zbornica u kojoj pratimo obavijesti, razmjenjujemo iskustva, te prikazujemo dobre primjere prakse.
Jedna od ključnih stvari kojom smo postigli uspjeh u provođenju nastave na daljinu i dobili izrazito pozitivne povratne informacije roditelja, jest timski rad i međusobna podrška koju smo jedni drugima pružali tijekom cijelog vremena provođenja nastave na daljinu – razmjenjujući nove digitalne alate, načine provedbe, primjere iz svog vlastitog uspješnog rada i slično. Razredna i Učiteljska vijeća održavana su putem aplikacije Zoom.

Roditeljska podrška
Roditeljima se tijekom izvođenja nastave na daljinu pruža svakodnevna podrška u skladu s individualnim potrebama svakog roditelja. Grupe podrške svakog odjela su otvorene preko aplikacije Viber, te su u njih uključeni roditelji, svi učitelji koji izvode nastavu u tom razredu ili odgojno-obrazovnoj skupini, te stručni suradnici koji prema potrebi također pružaju podršku. S roditeljima se jednom tjedno, a po potrebi i češće vode telefonski razgovori o tijeku nastave na daljinu u proteklom tjednu, razrednici organiziraju grupne videopozive učenika, učitelja i roditelja, a roditeljski sastanci su održavani preko Zoom aplikacije.

Pročitajte još

Važnost ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u prijelazu u osnovnu školu

Katarina Šarčević Ivić-Hofman Danas je poznato kako su najranije godine života iznimno važne za cjelokupni kasniji razvoj pojedinca. U prvim godinama života skrb za dijete i poticanje njegovog ranog razvoja međusobno su povezani i jednako važni sa stajališta cjelokupnog razvoja. Dijete ne može uživati dobru skrb ako nije u okruženju koje potiče njegov razvoj i […]

Senzorna integracija

Senzorna integracija je proces tijekom kojeg u mozak dolaze senzorne informacije iz okoline i vlastitog tijela (vid, sluh, dodir (taktilno osjetilo), osjetilo ravnoteže (vestibularno osjetilo), duboki osjet (propriocepcija), okus, miris) i mozak ih obrađuje tako da im da smisao kako bi mi bili u interakciji s okolinom i kako bi ta interakcija bila primjerena. Kada […]

Vjeronauk

Sonja Kovačević, vjeroučiteljica Danas kada se puno ulaže u odgoj i obrazovanje na svim odgojno – obrazovnim razinama nastava vjeronauka je od velike važnosti. S jedne strane učenici uče socijalne vještine, zdrava vjerovanja i obrazovna postignuća, a s druge strane brze promjene suvremenoga društva smanjile su ulogu odgoja obitelji i učitelja. Glas roditelja i učitelja […]

Skip to content